Vælg en side

Teknologisk Instituts test af mobildækningen 2016

Teknologisk institut har udført en omfattende test af mobilnetværk. Der er blevet lavet 500 målinger jævnt fordelt over Danmark, og målestederne er udvalgte af TI. Til testen er der anvendt en Apple iPhone 6S, og et tilhørende SIM-kort fra hvert teleselskab med eget netværk, og dermed er hhv. TDC, Telia, Telenor og 3 netværket blev testet. Selvom Telia og Telenor deler mobilnetværk, er der stadig forskelle imellem den oplevede hastighed på netværkene, idet de hver især stadig har indflydelse på bagvedliggende parametre. Testen er betalt af bestilt og betalt af TDC, men er suverænt udført af Teknologisk Institut.

Målet med testen var at måle den bedste kundeoplevelse på mobilnetværket som var defineret som:

  • 30 sekunders fejlfri mobilsamtale
  • 10 MB download indenfor 15 sekunder
  • 10 MB upload indenfor 30 sekunder
  • 60 sekunders YouTube video uden buffering ventetid

Resultaterne af testen viser følgende:

  • TDC har på landsplan og regionalt den bedste samlede kundeoplevelse
  • Telia og Telenor deler andenpladsen og 3 kommer ud som den dårligste
  • På mobilsamtaler ligger alle 4 selskaber næsten ens, med en nærmest fejlfri oplevelse
  • TDC har klart bedre adgang til 4G end de andre teleselskaber
  • TDC har landsdækkende hurtigere download og markant hurtigere upload end Telia, Telenor og 3
  • TDC download og upload er mere fejlfri end de andre selskabers. Telia og Telenor deler andenpladsen mens 3 ligger sidst
  • På videostreaming er TDC lidt mere fejlfri end de andre, men disse indhenter dog på TDC ift. året før

Resultaterne af kundeoplevelsen på mobilnetværket i 2016 ift. målingen i 2015

  • TDC får førstepladsen med en score på 88% i 2016 (året før 74%)
  • Telia får en delt andenplads med en score på 60% i 2016 (året før 43%)
  • Telenor får en delt andenplads med en score på 58% i 2016 (året før 43%)
  • 3 får en sidsteplads med en score på 38% i 2016 (året før 38%)

De tre førende selskaber forbedrer den gode kundeoplevelse fra 2015 til 2016, mens 3 ikke har forbedret kundeoplevelsen på netværket i perioden.

Læs hele rapporten fra Teknologisk Institut her.

Del dine opleverlser

Hvordan har du oplevet din mobildækning? Del i kommentarfeltent nedenfor.